| Храна за размисъл |
|
Всъщност от всичко, което наричаме орехоплодни култури, плод с твърда черупка е само лешникът; ядките от орехи, бадеми, кедър, кашуто - всички са костилки и семена. Но във всяка ядка по уникален начин са съчетани хранителни вещества, които влияят благотворно на целия организъм. Трудно може да се определи кой вид ядки е най-полезен, защото всяка разновидност притежава свой уникален състав. Ядки трябва да има на трапезата ни не само на Коледа, на празници или когато искаме да си доставим удоволствие, защото само една шепа дневно ще ни направи по-здрави. Широко разпространено е схващането, че мазнините са вредни, но всъщност вредна е прекомерната консумация на храни, съдържащи значително количество наситени мастни киселини. Маслата от ядки съдържат предимно ненаситени мастни киселини. Според наши изследвания в ядките от лешниковите и ореховите сортове, отглеждани в България, се съдържат над 90% ненаситени мастни киселини, от които в лешниците преобладава моноеновата олеинова киселина (73-83%), а в орехите – диеновата линолова киселина (61-69%). Благоприятният мастно-киселинен състав на ядките, изразяващ се в ниско съдържание на наситени и високо съдържание на ненаситени мастни киселини, доказано намалява риска от сърдечно-съдови заболявания и диабет тип-2 и има превантивен ефект срещу атеросклерозата.
Наред с това, ядките са изключително богати на антиоксиданти, сред които се откроява витамин Е. Витаминът представлява смес от токофероли с мощно антиоксидантно действие. Доказано е, че витамин Е предотвратява образуването на свободни радикали, влияе благотворно върху функциите на половите и ендокринните жлези и на сърдечно-съдовата система, спомага за подобряване репродуктивността на хората, стимулира мускулната дейност. Поради тези причини витамин Е се счита за витамин на здравето, младостта и красотата. Наши анализи показват, че в орехите и лешниците съдържанието му е в границите 200-300 мг/г. Ореховите и лешниковите ядки са богат източник на микроелементи, които са жизненоважни за нормалното протичане на биологичните процеси в човешкия организъм.Съвременните технологии за преработка на храните до голяма степен намаляват естественото съдържание на микроелементи в тях. За човешкия организъм е много по-добре да набавя необходимите му есенциални елементи от природни продукти, вместо от синтетични хранителни добавки и мултивитамини. Консумацията на ореховите и лешниковите ядки доставят на организма повече от половината от необходимите количества желязо, цинк, хром, манган и др. Селенът, един елемент с нарастващо в последните години значение като антиоксидант, също се съдържа в значителни количества в ядките - според резултатите от наши изследвания 35-70 мг/г. Информацията в тази статия е резултат от сътрудничеството на колектив учени от Опитната Станция по Земеделие – гр. Кърджали, Лаборатория „Химия на липидите” към Института по органична химия на БАН, Катедра „Органична технология” на ПУ „П. Хилендарски” и Катедра „Аналитична химия” на СУ „Св. Кл. Охридски”, по съвместен проект ДО02-239 с Фонда за Научни Изследвания към МОМН.
Само регистрираните могат да коментират! |
|||||
| < Предишен | Следващ > |
|---|





